Tuesday, December 28, 2010

ERTI BERSAHABAT...

Dalam dunia ini,

Kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.

Tetapi dalam kita bersendiri,

Kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita,

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitu juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.

Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.

Kita tidak memberi peluang untuk dia menerangkan keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri,

Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti…

Kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.

Kita beri beribu alasan, memaksa dia menerima alasan kita.

Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya???

Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa…tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan,

Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian massalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita,

Hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?

Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah,agar tidak rebah?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

Sesekali jadilah kawan yang mendengar daripada yang hanya bercerita.

Ambillah masa untuk mengenali hati dan perasaan kawan,

Kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut,bimbang,sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia perlukan kawan sebagai kekuatan.

Jadilah kita kawannya itu.

Kita selalu melihatnya ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.

Di sebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,

Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan,

KITA TIDAK TAHU…tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu.

Bersahabatlah seperti kaum muhajirin dengan ansar, dan Rasulullah dengan Saidina Abu Bakar r.a

Thursday, December 16, 2010

PiMPinAn IkHWaN MuSLiMiN...

1.Hassan Al Banna (1928-1949)
2. Hassan Al-Hudaibi (1949-1972)

3.Umar Tilmisani (1972-1986)

4.Muhammad Hamid Abu Nasr (1986-1996)

5.Mustafa Masyhur (1996-2002)

6. Ma’mun Al-Hudaibi (2002-2004)

7. Muhammad Mahdi Akif (2004 – 2010)

8. Muhammad Badi’ Abd Majd Saamy ( 2010 – current )

(RUJUKAN : INIJALANKU.WORDPRESS.COM)

Wednesday, December 15, 2010

IkHWaN MuSLiMiN


Ikhwanul Muslimin (IM) adalah satu gerakan Islam yang mengajak dan menuntut agar tertegaknya syariat Allah, hidup di bawah naungan Islam, seperti yang diturunkan Allah kepada Rasulullah SAW , dan diserukan oleh para salafus-soleh, bekerja denganNYA dan untukNYA, keyakinan yang bersih yang berakar teguh dalam hati, pemahaman yang benar yang akal dan fikrah, syariah yang mengatur al-jawarih (anggota tubuh), perilaku dan politik. Kini, gerakan IM tersebar ke seluruh dunia.

Pengasas IM adalah Imam Hassan Al-Banna (HAB) yang dibunuh kerana membawa Islam. Meskipun beliau hanyalah seorang tukang jam, seorang guru dan seorang mujahid. HAB dilahirkan pada 14 Oktober 1906 di Mahmudiyah, Mesir. Beliau merupakan anak sulung daripada 8 adik beradik kepada pasangan Ahmad bin Abd Rahman Al-Banna, seorang tukang jam dan Puan Fudhla seorang wanita yang pintar, peka, mahir dalam pengurusan rumah tangga serta tegas dan mempunyai kekuatan kehendak yang diwarisi HAB.

Bapa HAB merupakan ulama sunni berguru dengan Muhammad Abduh juga penyusun hadis imam 4 serta penulis buku hadis. Beliau mempunyai benyak koleksi kitab-kitab dan buku-buku dan sering bermusyawarah dengan ulama’ dan cendekiawan.

ADik beradik HAB adalah:


1. Abd Rahman – pengasas Persatuan Tamadun Islam dan kemudiannya bergabung dengan IM
2. Fatimah
3. Muhammad
4. Abdul Basit – merupakan polis di Kaherah tetapi kemudian berhenti berpindah ke Saudi (ana tak ingat pulak bila dan mengapa beliau berhenti)
5. ZAinab – meniggal dunia ketika kecil
6. A. Jamaluddin – dikenali sebagai Jamal Banna dan merupakan seorang penulis dan pengarang
7. Fauziah – isteri kepada Abd Karim Mansur, seorg peguam yang menemani HAB dan ditembak di hadapan Pejabat Syabab Al-Muslimun bersama Imam HAB.

Ketika Hassan al-Banna berusia dua belas tahun, beliau menjadi pemimpin badan Latihan Akhlak dan Jemaah al-Suluka al-Akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada peringkat ini beliau telah menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh sebuah pertubuhan sufi, al-Ikhwan al-Hasafiyyah, dan menjadi ahli penuh pada tahun 1922. (Mitchell 1969, 2; Lia 25-26). Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan Ahmad al-Sakri yang kemudian memainkan peranan penting dalam penubuhan Ikhwan Muslimin.

Ketika berusia tiga belas tahun, Hassan al Banna menyertai tunjuk perasaan semasa revolusi 1919 menentang pemerintahan British. (Mitchell 1969, 3; Lia 1998, 26-27)

Pada tahun 1923, pada usia 16 tahun dia memasuki Dar al ‘Ulum, sekolah latihan guru di Kaherah. Kehidupan di ibu negara menawarkannya aktiviti yang lebih luas berbanding di kampung dan peluang bagi bertemu dengan pelajar Islam terkemuka (kebanyakannya dengan bantuan kenalan ayahnya), tetapi dia amat terganggu dengan kesan Kebaratan yang dilihatnya disana, terutamanya peningkatan arus sekular seperti parti-parti politik, kumpulan-kumpulan sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan sosial sekular terdorong ke arah melemahkan pengaruh Islam dan meruntuhkan nilai moral traditional. (Mitchell 1969, 2-4; Lia 1998, 28-30)

Dia turut kecewa dengan apa yang dilihatnya sebagai kegagalan sarjana Islam di Universiti al-Azhar untuk menyuarakan bangkangan mereka dengan peningkatan atheism dan pengaruh pendakwah Kristian. (Mitchell 1969, 5)

Beliau kemudian menganggotai pertubuhan Jama’atul Makram al-Akhlaq al-Islamiyyah yang giat mengadakan ceramah-ceramah Islam. Melalui pertubuhan ini, Hasan al-Banna dan rakan-rakannya menjalankan dakwah ke serata pelosok tempat, di kedai-kedai kopi dan tempat-tempat perhimpunan orang ramai.

Pada peringkat inilah beliau bertemu dan mengadakan hubungan dengan tokoh-tokoh Islam terkenal seperti Muhibbuddin al-Khatib, Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain.

Di tahun akhirnya di Dar al-’Ulum, dia menulis bahawa dia bercadang menzuhudkan dirinya menjadi “penasihat dan guru” bagi golongan dewasa dan kanak-kanak, agar dapat megajar mereka “matlamat agama dan sumber kegembiraan dan keriangan dalam kehidupan”. Dia mendapat ijazah pada tahun 1927 dan diberikan jawatan sebagai guru bhs Arab di sekolah rendah kebangsaan di Isma’iliyya, bandar provincial terletak di Zon Terusan Suez. (Mitchell 1969, 6)

Al-Imam Hassan al-Banna kemudainnya menubuhkan gerakan Ikhwan Muslimin di bandar Ismailiyyah pada Mac 1928. Ketika itu beliau berusia 23 tahun.

Sebagai anak sulung dalam keluarganya, HAB sangat ambil berat pendidikan adik-beradiknya. Beliau merupakan penasihat peribadi ayah dan adik-beradiknya. Beliau juga berperanan dalam perkembangan pendidikan abang-abangnya. Kerana peribadinya, beliau menekan disiplin dalam keluarganya serta beliau juga mengatur perbelanjaan dalam keluarganya. Ketika bekerja sebagai guru, beliau sanggup memotong sebahagian gajinya dan peruntukkan untuk keluarganya. Hal ini menjadikan hubungan kekeluargaan mereka sangat rapat.

Kepintaran HAB dan pendidikannya tidak dibatasi masa, sebaliknya beliau mengurus masa beliau dengan sistematik. Ketika siangnya, beliau akan belajar di sekolah, setelah tamat sesi pembelajran, beliau akan belajar membaiki jam dengan ayahnya sehingga isya’. selepas Isya’ adalah waktunya untuk mengulangkaji pelajaran dan waktu SUbuh adalah waktunya menghafal Quran.

Jamaah Ikhwanul Muslimin berdiri di kota Ismailiyyah, Mesir pada tahun 1928 iaitu 4 tahun selepas kejatuhan sistem khalifah Islam terakhir iaitu Khalifah Turki Uthmaniyyah oleh HAB, bersama keenam tokoh lainnya, yaitu Hafiz Abdul Hamid, Ahmad al-Khusairi, Fuad Ibrahim, Abdurrahman Hasbullah, Ismail Izz dan Zaki al-Maghribi. Ikhwanul Muslimin pada saat itu dipimpin oleh Hassan al-Banna. Pada tahun 1930, Anggaran Dasar Ikhwanul Muslimin dibuat dan disahkan pada Rapat Umum Ikhwanul Muslimin pada 24 Sep 1930. Pada tahun 1932, struktur administrasi Ikhwanul Muslimin disusun dan pada tahun itu pula, Ikhwanul Muslimin membuka cabang di Suez, Abu Soweir dan al-Mahmoudiya. Pada tahun 1933, Ikhwanul Muslimin menerbitkan majalah mingguan yang dipimpin oleh Muhibuddin Khatib.

Pemikiran IM adalah berlandaskan syariat Islam serta amal berterusan iaitu : -

1. Baiki diri – 10 muwasafat
- aqidah sejahtera
- ibadah sahih
- akhlak mantap
- mampu bekerja
- berpengetahuan luas
- tubuh yang cergas
- sangat menjaga waktunya
- mujahadah li nafs
- teratur urusannya
- bermanfaat kepada orang lain

2. Baitul Muslim – didik keluarga dgn cara Islam & hormat fikrah Islam
- Dahulukan hak & Tanggungjawab

3. Bimbing Masyarakat -kembang aspek dan budaya Islam dlm msykt
- Amar Makruf Nahi Munkar

4. Kerajaan Islam

5. Bebas tanah air daripada kuasa asing

6. Satukan negara-negara Islam

7.Panji Islam kembali berkibar – satu suara, perpaduan ummah

MOTTO IM
-Allahu Ghayatuna
-Ar-Rasul Qudwatuna
-Al-Quran dusturuna
-Al-jihadu sabiluna
-Al-mautu fisabilillah asma’ amanina

Ruang lingkup dakwah IM
-Dakwah Salafiah
-Tariqah Sunniah
-Hakikah Sufiyah
-Hai’ah Siyasiah
-Jamaah Riyadiah
-Rabitah Ilmiah Thaqafiyah
-Syirkah Iqtisodiyah
-Fikrah ijtimaiah

yang melingkipu seluruh aspek….

Friday, December 10, 2010

KiTa YaNg MEmiLih!!!

Kenapa kita sendiri memilih untuk berpecah? Kalau sudah nampak kekurangan & kesalahan pada seseorang, pda organisasi, pada jemaah atau sesiapa shja. Kenapa tak ditegur secara berhemah? Adakah Islam mendidik penganutnya saling bermusuhan? Mempengaruhi, mencela, mengejek satu sma lain tanpa tahu akar umbi sesuatu perkara…tak salah untuk melontarkan pendapat, tapi adakah caranya begitu? Bukankah Allah & Rasulnya mengajar supaya umat Islam menggunakan pendekatan yang berhemah? Ada yang saling menuduh kburukan sesama sahabat hanya disebabkan perkara-perkara yg belum diketahui kesahihannya… sahabat yg pernah susah & senang bersama, makan hasil suapan tangan kita, satu talam, satu bantal & sentiasa bersama di jalan perjuangan yg 1, tpi dgn sdikit ujian ukhwah sudah goyah…adakah ini nmanya ukhwah yg dibina atas dasar iman? Mmg senang utk mngungkap prktaan “ukhwah ats dsar iman” tpi brapa rmai yg cuba mgaplikasinya? Semua tahu bhawa selemah-lemah iman adalah “bersangka baik & berlapang dada sesama sahabat” & setinggi2 ukhwah adalah itsar: melebihkan sahabat drp diri sendiri”, tpi hanya sekadar tahu ‘teori’ adakah kita praktikkannya? Brpa rmai yg brusha mnsucikan ukhwah drp trprangkap dgn hsutan2, bsikan2 syaitan & nafsu yg sring mmbawa kretakan di kalangan umat Islam sndri? Jika hari ini pelajar aliran agama mengabaikan utk berfikir tntang pmbangunan Islam, adakah kita nak mmbiarkan mat2 rempit, pnghisap2 dadah, prompak2, progol2 di luar sana yg memikirkan Islam? Kita sering mmsuhi satu sma lain, bgaimna Islam nak tertegak tanpa ukhwah(jemaah)? Mampukah Islam tertegak dgn perjuangan seorg. Sufi shj? Ana belum layak utk berckap hal2 prjuangan krn ana x sehebat antum & antunna, ilmu x stinggi & sehebat antum…tpi luahan ini bukan menggambarkan ana menyebelahi mna2 pihak, tpi inilah isi hati ana apbla mlihat situasi kita hari ini, tiada kesefahaman tpi x berusaha utk membentuk kesefahaman dgn cara yg harmoni… kita lebih banyak bercakap & menasihati, & sekarang tiba masanya Allah ingin mnguji kyakinan kita pada ilmu & kekuasaan-Nya kita pulak yg mula melatah…asif ‘ala kulli hal…

Drp. Abu Hurairah r.a. katanya: "Rasulullah S.A.W bersabda: “janganlah kamu saling dengki-mendengki, saling menipu, saling membenci, saling membelakangi, & jganlah sebhagian kalian membeli barang yg telah dibeli org lain. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yg bersaudara. Seorang muslim adalah bersaudara bagi muslim yg lain. Ia tidak patut menzalimi, membohongi, & merendahkannya. Taqwa itu di sini (baginda menunjuk dadanya 3 kali). Cukuplah seseorang dikatakan buruk jika sampai menghina saudaranya sesama muslim. Darah, harta, dan kehormatan setiap muslim adalah haram bagi muslim yg lain.” (H.R. Muslim)

sama-samalah kita muhasabah…

Wallahua’lam…

Sunday, November 28, 2010

GeLomBAnG KeADiLaN...


kan melangkah kaki dengan pasti,
menerobos segala onak duri,
generasi baru yang telah dinanti,
tak takut dicaci tak gentar mati...


bagai gelombang terus menerjang,
tuk tumbangkan segala kezaliman,
dengan tulus ikhlas, untuk keadilan,
hingga pertiwi capai sejahtera...


takkan surut walau selangkah,
takkan henti walau sejenak,
cita kami hidup mulia,
atau syahid mendapat syurga...



Monday, November 22, 2010

MaLaM PerTaMa...

Kita pasti dirisik..
Pertunangan sejak azali..
Di hujung hidup nanti..

Berlangsungnya perkahwinanmu dengan
maut..
Hantarannya. .sakit dan nazak..
Tamu bertandang menghadiahkan esak
tangis..
Pengantin dimandikan..

Dipakaikan baju cantik putih..
Wangian gaharu dan cendana..
Keranda jadi pelaminan..
Pengantin bersanding sendirian..

Di arak keliling kampung..
Berkompangkan azan dan kalimah kudus..
Akad nikahnya bacaan talkin..
Berwalikan liang lahat..

Saksi pula nisan-nisan. .
Siraman air mawar..
Keluarga terdekat menepung tawar..
Tiba masa pengantin..
Menunggu sendirian..

Malam pertama bersama KEKASIH..
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan Dia menuntut janji..
Sucikah kita tatkala berpadu..

Pernahkah taubat sepanjang hayat..
Atau terkubur bersama dosa-dosa...
Dan Dia Kekasih itu..
Menetapkanmu ke syurga..
Atau melemparkan dirimu ke neraka..

Bagaimana? Terasa hendak
menjadi 'pengantin' tersebut? Marilah
bersama
muhasabah diri. Kita hanya insan,
mudah terleka dek godaan syaitan...
Wallahualam

Sunday, November 21, 2010

Di ManA KiTa?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah sehingga saat ini kita masih dikurniakan & dikekalkan dengan segala bentuk nikmat kurniaan yang tak terhingga nilainya. Kita masih bergelar seorang Islam & beriman, itulah sebesar-besar nikmat yang teramat tinggi nilainya, mungkin sebahagian daripada kita sudah ditarik kembali nikmat itu dgn. erti kata yang lain menjadi murtad, nau’zubillahiminzalik…

Selawat serta salam buat junjungan besar Rasul s.a.w penghulu segala nabi & penutup segala rasul, buat keluarga baginda, dan para sahabat r.a.

Teramat luas kurniaan Allah pada hamba-hambaNya yang kadang kala tidak mensyukuri nikmat pemberianNya. Teramat besar pengorbanan Rasul s.a.w dan para sahabat dlm. mmperjuangkan Islam sehingga sampai kpd. kita hari ini nikmat Islam yg teramat tinggi nilainya itu. Namun masih ramai yg tidak menyedarinya hatta diuji dgn. pelbagai ujian dan dugaan.

Adakah kita nak membiarkan keadaan ini berterusan? Di mana manusia yg katanya mempunyai fahaman Islam? Di mana insan yg hendak memperjuangkan kebenaran kalimah-kalimahNya? Di mana khalifah yg bertanggungjawab menyampaikan kebenaran agama? Di mana jundullah yg ingin mengebarkan kembali bendera kemenangan Islam di persada dunia?

Sedarlah sahabat-sahabat toggak kekuatan agama!!! Terlampau ramai umat di luar sana yang dahagakan bantuan & pertolongan dari kita. Tapi jangan dilupa, orang terdekat juga adalah matlamat utama. Betapa ramai insan yang berusaha membantu masyarakat tetapi tergadai keluarga dan masyarakat di sekeliling yang dekat. Perlu dilihat keadaan umat yg semakin parah menyengat, tapi orang terdekat juga perlu diingat.

Teringat ana akan keluarga dan kampung halaman. Jika hari ini ana & sahabat-sahabat ditarbiyah di bumi yg penuh ke’izzahan ini dgn. tenang, mcammana agaknya mreka di sana jalani kehidupan. Bimbang sangat bila tengok surau di kawasan perumahan ana hanya dikunjungi segelintir kecil masyarat, tu pon yg dah berusia. Malngnya ana ada terdengar cerita, dalam kalangan pengunjung surau tu pon masih ada yg tak puas hati dgn imam, mengumpat sesama ahli jemaah, tak dapat terima teguran & ada jugak yg tak beri komitmen pada ustaz ketika mengajar. Sahabat-sahabat & adik-adik seangkatan ana di sekolah rendah pon entah macam-macam jadinya, sampai kita sendiri takut bila tengok. Takkan nak didiamkn saja masalah ni? Sedangkn kanak-kanak di usia yg muda sudah pandai terlibat dgn hal-hal berunsur lucah, macammana jadinya nanti bila dah remaja? dah dewasa bagaimna pulak rupanya? Ini masalah umat yang terdekat. Kalau masyarakat di luar nak kita bantu, takkan yg sebumbung, dan sepermainan nak kita diamkan? Tapi dari mana nak dimulakan!!!

BESAR TANGGUNGJAWAB KITA SEBENARNYA!

Sama-sama kita berfikir buat seketika…di mana kita di saat umat memerlukan???

Saturday, November 20, 2010

PANGGILAN RABBUL 'IZZATI...

Ibu berkata... * Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup*

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'

Ibu tersenyum. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.

1) 'Panggilan pertama adalah Adzan, ujar Ibu.

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.

Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpaku.... . .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah.......

Ibu melanjutkan,

2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata akan pergi, ada yang memang merencanakan dan terkabul.

Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua.

Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.

Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanallah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ...Alhamdulillah...

3) 'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu , manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..

Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah surga adalah balasannya.. ...'

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda: *Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

' Pertama, orang yang meninggalkan sholat

Kedua, orang yang tidak mau keluarkan zakat.

Ketiga, orang yang durhaka kepada ibu dan bapaknya.

Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima, orang yang suka minum arak.

wallahua'lam...

Saturday, November 13, 2010

KEIMANAN ADALAH PAKSI…





Alhamdulillah…berbunga-bunga rasanya hati ni bila tengok kak naqibah yang disayangi senyum & gembira dengan kehadiran semua adik-adik oasis(usrah). Terima kasih adik-adik yang ‘along’ sayang sebab sudi hadir untuk perjumpaan oasis kali ni. Akhirnya, buat julung-julung kali dapat jugak kita berkumpul tanpa tercicir sorang pon. Mudah-mudahan untuk perjumpaan seterusnya kita dapat berkumpul sama-sama lagi, insya Allah. Sebelum perjumpaan hari ni, memang banyak dugaan & ujiannya. ‘Kita(manusia) hanya merancang, Allah juga merancang & sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang’. Memang ‘along’ yakin sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya,dan hari ni sedikit sebanyak ‘along’ dah nampak kemanisan di sebalik ujian tu. Memang manis apabila setiap ujian disertakan dengan kesabaran. Terima kasih pada-Mu, YA RABBUL ‘IZZATI.

“…Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”

(Al-Baqarah: Ayat 214)

Semoga ukhwah yang terbina ini sentiasa terpatri & terikat di hati persis untaian tasbih yang ada awal tapi tiada penghujungnya, dibentuk untuk mengingati-Nya, dicantum kerana cinta-Nya, diratib semata-mata kerana redha-Nya.

“Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah)bermusuhan,lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurnia-Nya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk.”(Ali‘Imran:103)



Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

Friday, November 12, 2010

“Demi Dzat yang diriku ada ditangan-Nya,

tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-Nya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya…”

(Hadis Riwayat Muslim)

couple...HARAM???

video

Thursday, November 11, 2010

COUPLE???


Wahai sahabat-sahabat seagamaku yang benar-benar dicintai kerana Allah…terlampau banyak saudara-saudara kita yang telah mengotorkan percintaan yang asalnya suci (fitrah) dengan nista dan dosa. Ramai yang lebih memilih jalan yang kotor berbanding suci, ramai yang memilih untuk mengharamkan hubungan daripada menghalalkannya secara sah. Kenapa couple dijadikan pilihan, bukan hubungan yang berlandaskan syariat dijadikan panduan?

Suka di sini untuk ana berkongsi bersama sahabat-sahabat pengibar panji-panji Islam yang dibanggakan. Allah berfirman dalam kalam suci-NYA, “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji , & suatu jalan yang buruk.” Al-Isra’:32
Menghampiri zina sudah tergolong dalam larangan Allah yang mutlak iaitu membawa kepada hokum haram inikan pula jika kita benar-benar terjerumus dalam lembah perzinaan ini. Kenapa ana kata begitu???

Drp. Abu Hurairah R.A dari Rasulullah S.A.W . sabdanya: “ nasib anak adam mengenai zina telah ditetapkan, tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang, dua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya berkata, tangan zinanya memukul, kaki zinanya melangkah, hati zinanya ingin & rindu, sedangkan faraj(kemaluan) hanya mengikuti atau tidak.”
Ketika bercouple mustahil bagi pasangan tersebut tidak melakukan perbuatan zina, sekurang-kurangnya sekecil-kecil zina dari pandangan manusia, zina hati. Mustahil orang yang sedang bercinta & bercouple tak merindui satu sama lain sama ada berdekatan ataupun berjauhan.

Perlakuan ini bukan lagi istilah ‘menghampiri zina’ malah telah jatuh dlm. perlakuan zina iaitu zina hati (merindui).. Jadi telah terjerumuslah pasangan tersebut dalam perbuatan yang terlarang lagi HARAM… Sedangkan menghampiri zina sudah dilarang(haram) inikan pula apabila terjerumus dalam perbuatan zina tersebut semakin bergandalah keharamannya.

Mungkin ini bagi pasangan yang zinanya melalui hati tak termasuk lagi dengan pasangan-pasangan lain yang mungkin zinanya melalui mata, tangan, kaki, faraj dan sebagainya. Kemungkinan besar dalam masa bercouple atau berjumpa, keinginan utk. melakukan perbuatan-perbuatan sumbang dengan menggunakan nikmat pancaindera yang dikurniakan Allah tak dapat dielakkan sehingga dapat kita lihat sekarang permasalahan remaja yang mengandung di luar nikah semakin meningkat jumlahnya dari hari ke hari.

Setiap suruhan dan larangan Allah pasti ada hikmahnya, ini merupakan salah satu hikmah yang dapat kita lihat iaitu dengan menjauhi couple dapat mengelakkan daripada perbuatan-perbuatan buruk yang mampu merosakkan diri sendiri dan masyarakat sekelilingnya.

Ayuh pejuang-pejuang agama Allah, janganlah bazirkan masa dan kehidupan yang sementara dengan perkara-perkara yang sudah kita pasti keharamannya. Jangan biarkan Islam terus terkorban dan dihina sedangkan kita tidak menjalankan amanah dan tanggungjawab kita padanya.
Janganlah biarkan diri kita tergolong dalam golongan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah…

WALLAHUA’LAMU BISSAWAB…

Tuesday, September 21, 2010

siapa kita di mata ALLAH???

Alhamdulillah....saat ini air mataku xptus2 dri klopak mta sjak tghri smlm...inilah nikmat kurniaan-Mu YA RABBI....mata mlik-MU, jdi slayaknya air mta ini juga mnjdi mlik-Mu,,, di mna cintaku pda-Mu??? ksih & rindu utk-Mu??? sudah trhijabkah cinta-Mu utkku??? adakah krna aku tlah brikn ksih & rnduku pda saudra seagamaku mnjdikn aku lpa pda-Mu??? rindunya hti ini mrasai mnisnya cinta & rindu pda-Mu sprti mna prnah kurasai dulu...kmblikanlah htiku pada-Mu krn engkaulah slyaknya mmilikinya!!! AMPUNILAH aku YA RABBUL 'IZZATI...di saat kau brikn plbgai nkmat pdaku mnjdikn aku lalai dr mningti-Mu, aku hmba-Mu yg hina!!! entah bgaimna pgakhirn hidupku klak...adkah aku antra kksihmu??? YA ALLAH....di saat ini aku meredhai sgala ktentuan-Mu,,,andai aku prgi hri ini, ampunilah sgala dosa2 ku shbat...aku hnya insan yg x trlpas dri kslpan, xtrlri dri mgguris hti klian...jglah hti kalian yg suci itu drp kkotoran...bwalah htimu mncri cinta-Nya yg abadi,,,di stulah kita akn ktemu mnisnya khdupan di bwah cinta-Nya yg agung lg suci...jiwaku sudah bgitu mrindui-Mu....mghrapkn pertmuan dgn-Mu...tpi adkh aku lyak utk brtmu-Mu dgn dosa yg setimbun brgnung2??? adkh aku lyak brglar kksih-Mu??? ttpkanlah htiku dlm mrindui-Mu YA RABBI...mrindui-Mu dgn spnuh hti tnpa brblah bhgi...smoga krinduan ini mmpu mndkatkn aku dgn-Mu..
"YA ALLAH, JIKA TIADA LGI BSOK UTKKU,,,AKU RDHA DGN KTENTUAN-MU....AMBILLAH HYATKU DI SAAT JIWA INI BNAR2 MRINDUIMU, JGNLAH KAU BIARKN AKU TRUS HDUP DLM KELALAIAN KRN AKU BMBNG KELALAIAN ITU YG AKU AKN BWA MNGADAPMU KLAK...AKU RELA JIKA AIR MTAKU KERING KRN MNANGIS MNGINGATIMU TPI JGNLAH SSKLI KAU BIARKAN AIR MTA INI MNTIS KRN ALPA DGN NIKMAT DUNIA-MU...AKU MRINDUI-MUUUU!!!"
~luahan hati saudara seagamaku...~

Tuesday, June 22, 2010

PERISTIWA NAKBA 60 THUN

MEMPERINGATI PERISTIWA NAKBA 60 TAHUN PENDERITAAN RAKYAT PALESTIN 15 MEI 2008.
KHUTBAH

Sidang jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Mimbar kali ini ingin mengambil perhatian muslimin sekalian kepada nasib umat Islam Palestin yang sehingga kini terus menderita sejak 60 tahun yang lalu .
Oleh kerana itu kami mengharapkan agar para ahli Jumaat sekalian memberi perhatian dan mendengar dengan penuh tumpuan terhadap mesej khutbah penting yang akan disampaikan pada hari ini.
Kesan dari Khutbah ini kami mengharapkan agar suatu kesedaran dan keinsafan yang mendalam tercetus dikalangan semua kaum Muslimin dan dengan itu bertindak untuk membela nasib saudara kita di Palestin sekaligus membebaskan Masjid Al-Aqsa yang menjadi tuntutan ke atas setiap kaum Muslimin..
Sidang jumaat yang dirahmati Allah ,
Untuk kesekian kalinya kita maseh terpaksa membicarakan suatu isu kemanusiaan yang telah berpanjangan dan menjadi titik hitam pada wajah umat Islam iaitu persoalan Palestin dan Baitul Muqaddis yang terus diceroboh dengan biadab oleh Yahudi Zionis.
Marilah kita mengingatkan diri kita bahawa ketika kita mengingatkan tarikh 31 hb Ogos 1957 sebagai hari kemerdekaan Negara , pada 31 hb Ogos 1897M merupakan tarikh Persidangan Basel, Swisszerland iaitu permulaan kepada sejarah tercetusnya gerakan untuk menubuhkan sebuah Negara untuk umat Yahudi . Ini diekori dengan Deklarasi Balfor untuk merealisasikan hasrat ini.
Dan pada tahun 1948 negara Israel diistiharkan yang didokong sepenuhnya oleh Amerika Syarikat.
Tepat 15 hb Mei 2008 ini maka genaplah 60 tahun berlaku peristiwa Nakba iaitu peristiwa malapetaka ke atas rakyat Palestin. Pada 15 hb Mei 1948 itu tentera Zionis Israel telah melancarkan pembersihan etnik ( etnic cleansing ) iaitu sejumlah 750,000 orang atau tiga perempat populasi daripada rakyat Palestin dihalau keluar dari kediaman mereka.
Mereka telah dipaksa menjadi pelarian dalam negara Palestin sendiri dan termasuk di negara-negara jiran yang kini telah mencecah lebih 4.5 juta orang. Kini sudah 6 dekad pelarian Palestin hidup dalam kemiskinan dan penafian keperluan asasi yang sangat parah.
Mereka terpaksa hidup tanpa makanan yang mencukupi , tanpa tempat tinggal , tiada pekerjaan , pendidikan dan kemudahan rawatan. Nasib mereka hingga kini tidak dipeduli oleh masyarakat antarabangsa yang didominasi oleh Amerika Syarikat.
Kini Israel maseh meneruskan polisi pembersihan etnik ke atas rakyat Palestin . Sejak pencerobohan ke atas Tebing Barat dan Jurusalem Timur pada tahun 1967 , Israel telah membangunkan kependudukan Yahudi yang melanggar undang-undang antarabangsa dan resolusi-resolusi PBB.
Kini populasi kependudukan Yahudi mencecah 400,000 orang yang mengakibatkan penyelesaian 2 negara yang kononnya diusahakan oleh Presiden Bush menjadi tidak relevan.
Dari saat itulah Israel menjadi sebuah kuasa proksi Amerika Syarikat . Dalam peperangan 1967 antara tentara Arab dan Israel , tentera Israel telah menguasai Baitul Muqaddis yang telah mengakibatkan tanah Palestin dirampas dengan zalim dari rakyat Palestin. Ekoran itu proses “pengYahudian” bumi Palestin dilancarkan oleh Israel.
Sebagai hasil gerakan Zionis Yahudi ini , sekarang bumi Palestin telah dicerobohi oleh 6 juta orang Yahudi sementara 5 juta rakyat Palestin sendiri menjadi pelarian di sekitar negara-negara di Timur Tengah . Sebanyak 80 kem pelarian kini menampung 1 juta pelarian Palestin di Jordan , Lebanon dan Syria.
Sidang Jumaat Yang dirahmati Allah ,
Sudah 60 tahun , ummat Islam Palestin hidup di medan peperangan . Mereka berada di tengah – tengah kekejaman penjajah durjana Israel laknatullah. Mereka di tindas dan dizalimi tanpa simpati .
Orang – orang tua mereka diusir keluar dari tanahair , lelaki mereka dikelar dan ditembak mati , wanita mereka diperkosa dan dibelah perutnya . kanak – kanak mereka diletupkan , rumah kediaman mereka dibakar dan kampung halaman mereka dimusnahkan .
Yahudi mencabul Masjidil Aqsa , meletupkan pejuang – pejuang Islam dan pemimpin mereka biarpun mereka sedang mendirikan solat tanpa senjata .
Pemimpin dan ulama’ besar Palestin seperti Syeikh Izzudin Al Qassam , Syeikh Ahmad Yassin , Dr. Abdul Aziz Ar Rantisi dan lain – lain telah menemui syahid dihujung senjata Yahudi Laknatullah.
Para mujahid dan pemuda – pemuda Islam yang mahu hidup mereka merdeka, ditangkap dan dikurung puluhan tahun lamanya , dalam bilik kurungan yang sempit dan serba gelap .
Mereka diperlakukan laksana binatang , bahkan binatang lebih berhati perut berbanding yahudi laknatullah .
Mari kita renungkan angka yang menyedihkan ini. Di saat ini sepertiga kanak-kanak Palestin dinafikan hak pendidikan , kurang dari 14% kanak-kanak Palestin yang dapat menghabiskan persekolahan di sekolah , kurang dari 9% tamat persekolahan diperingkat menengah. Kini 73% rakyat Palestin sedang menganggur.
Manakala jumlah rakyat Palestin yang hanya makan satu kali sehari ialah 46%. Seorang doktor terpaksa merawat 1,700 pesakit.
3 juta rakyat Palestin menjadi banduan di penjara terbesar di dunia apabila mereka di kepung oleh tentera Israel di Palestin dengan tembuk sepanjang 720 km dan 8-12 meter tinggi . Lebih 11,000 rakayat Palestin dipenjarakan di Israel . Ada yang dipenjara sehingga 30 tahun.
Puluhan lokasi pemeriksaan yang didirikan oleh tentera Israel telah meningkatkan penderitaan rakyat Palestin. Ini termasuk wanita Palestin yang melahirkan anak di stesen pemeriksaan Israel kerana disoalsiat sehingga mereka yang sarat hamil melahirkan anak ditempat pemeriksaan tersebut. Ada juga laporan pesakit dalam ambulan akhirnyanya mati dalam ambulan kerana disekat oleh tentera Israel atas nama pemeriksaan rapi.
Keadaan hidup rakyat Poalestin sangat menyedihkan . Ada yang terpaksa hidup dalam kem pelarian yang tiada bekalan air bersih , tiada ubatan , tiada makanan dan sanitasi yang sempurna.
Mereka hidup dalam keadaan yang sangat tertekan dan terus menderita. Sudah puluhan tahun mereka tidak diberi hak untuk pulang ke tanah air Palestin. Sehingga kini 8,250 buah rumah rakyat Palestin dihancurkan dan mereka dihalau keluar dari tanah air mereka sendiri. Sebanyak 18,031 rumah hancur semasekali di Tebing Barat dan Gaza.
Demikian kezaliman dan kekejaman Israel . Tepat seperti yang digamnbarkan dalam Firman Allah S. W.T
“Nescaya kamu akan dapati , manusia yang sangat tinggi kadar permusuhan mereka terhadap orang – orang yang beriman ialah Yahudi dan orang – orang yang menyengutukan Allah ( Musyrikin )” .
Al Maaidah : Ayat 82
Sidang Jumaat yang di rahmati Allah .
Pada Julai 2005 , Kesatuan Pekerja Palestin termasuk 170 pertubuhan Palestin yang lain, parti-parti politk dan organisasi-organaisasi masyarakat telah menganjurkan boikot global , mengeluarkan semua pelaburan dan sekatan ekonomi ke atas Israel seperti yang pernah dilakukan ke atas Afrika Selatan.
Seruan ini mendapat sokongan masyarakat terutama di Eropah , AS dan Kanada sendiri. Pengguna telah memboikot barangan Israel dan ahli akdemik memboikot universiti-universiti Israel .
Terakhir ini Israel telah melaksanakan sekatan ekonomi ke atas rakyat Palestin yang tidak berdaya lagi selepas mereka dicerobohi. Pada musim panas pada tahun 2006 , operasi pengeboman berterusan dilancarkan oleh tentera Israel ke atas Gaza . Ia memusnahkan jalan raya , jambatan , kemudahan fasiliti kumbahan , pembersihan air dan pusat tenaga elektrik. Ratusan rakyat Palestin telah tercedera. Kesan sekatan itu ialah peningkatan pengganguran , kemiskinan dan kebuluran pada tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Gaza sedang dicekik oleh Israel sehingga ekonominya hampir lumpuh seluruhnya. Hakikat ini diakui sendiri oleh Hardad Zervos dari Bank Dunia.
Dalam perkembangan yang terbaru , regim Israel terus meningkatkan kezalimannya terhadap umat Islam di Palestin . Regim Israel yang didalangi Amerika Syarikat telah menutup terminal Rafah pada 9 hb Jun 2007 iaitu pintu masuk di sempadan antara Israel dan Mesir.
Tindakan Israel ini telah menghalang rakyat Palestin yang berada di Mesir untuk balik ke Gaza , Palestin melalui pintu sempadan Rafah itu . Akibatnya ribuan rakyat Palestin terperangkap di Mesir yang menyebabkan anggota keluarga terpisah antara satu sama lain. Mereka terpaksa menumpang di sekolah , masjid , rumah dan ada yang tingal dibawah pohon di padang pasir..
Dakwaan Israel tindakan ini adalah untuk menghalang golongan pejuang Palestin dari mendapat bantuan dari Mesir. Sehingga ini HAMAS , Mesir dan badan antarabangsa dan PBB serta Badani Palang Merah Antarabangsa sendiri telah mendesak Israel untuk membuka sempadaan Rafah bagi membolehkan rakyat Palestin pulang ke Gaza.
Akan tetapi jika pun ada yang dibenarkan pulang, ternyata tentera Israel dijangka akan mengambil kesempatan menahan mereka yang didakwa pejuang Palestin bila mereka sampai di sempadan. Yang nyata ramai lagi yang sakit dan tua tidak dapat pulang ke Gaza.
Sehingga saat ini, hanya 700 orang sahaja dari 6,000 orang yang tersadai di Mesir yang dibenarkan pulang ke Gaza . Mereka dibenarkan pulang melalui sempadan di al-Oja , Utara Sinai yang dikawal kerajaan Mesir dan Israel . Proses kebenaran pulang ke Gaza ini disyaratkan melalui saringan yang ketat oleh kerajaan Mesir dan Israel.atas alasan untuk memastikan tiada pejuang Palestin yang terlepas masuk ke Gaza.
Malangnya sehingga hari ini , tiada bantuan dan tiada usaha mendesak Israel agar membuka semula sempadan di Rafah. Penderitaan mereka yang terperangkap di Mesir semakin meruncing dan menuju kepada keadaan krisis kemanusiaan yang parah. Sehingga kini hanya golongan Ikhwan Muslimin sahaja yang bekerja keras untuk membantu mereka yang tersepit
Pada hakikatnya tindakan Israel itu adalah untuk menghukum rakyat Palestin di Gaza yang telah menyokong Hamas dalam pilihanraya yang lalu. Sehingga ini kepungan ekonomi dan politik yang dilancarkan oleh Israel dan Amerika Syarikat ke atas kerajaan Palestin dibawah HAMAS telah mengakibatkan kakitangan kerajaan tidak dapat dibayar gaji , perniagaan terbantut dan menteri-menteri kerajaan HAMAS menjadi sasaran Israel.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah ,
Persatuan Ulama’ Dunia ( al Ittihad al A’lami lil ulama’ al muslimin ) telah mengusulkan kepada negara – negara ummat Islam agar membantu ummat Islam dan kerajaan HAMAS yang dipilih secara demokratik dalam menghadapi pemboikotan yang yang dilancarkan oleh musuh – musuh Islam durjana.
Ketua Kesatuan Ulama’ Dunia , Prof. Dr. Yusuf Al Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa yang menegaskan , wajibnya ummat Islam menghulurkan bantuan kepada Palestin.
Sementara itu , Ketua Whip HAMAS di Majlis Legeslatif Palestin Dr. Khalil Ismail al Hayya , telah memohon sumbangan jihad dari seluruh ummat Islam dan melancarkan kempen 1 Dolar Amerika,bersamaan ( RM 3.60 ) setiap individu muslim dalam kempen menangani pemboikotan kuffar antarabangsa terhadap ummat Islam Palestin untuk mengatasi kesengsaraan dan ancaman kebuluran yang sedang dihadapi oleh ummat Islam Palestin .
Justeru itu sidang Jumaat sekelian ,
Pada 15 hb Mei 2008 peringatan hari Nakba telah dilancarkan oleh pelbagai kumpulan diseluruh dunia untuk mengingati ulang tahun ke 60 peristiwa tersebut. Pelbagai aktiviti digerakkan seperti perhimpunan , demonstrasi , penyerahan memorandum , ceramah , pelancaran boikot dan sebagainya.
Melalui suara mimbar yang mulia ini saya melancarkan infaq fi sabilillah untuk saudara sumbangkan buat saudara seagama kita di palestin .
Berbekalkan kesedaran dan keinsafan yang tinggi untuk mengangkat martabat Ummah di mata dunia , demi membebaskan Masjidil Aqsa dari cengkaman Yahudi laknatullah , demi kedaulatan syiar dan syariat Allah di bumi Palestin dan pastinya jua , demi menyelamatkan insan beriman dari kesengsaraan dan penderitaan yang berterusan , maka pastikan tiada seorang pun muslimin sidang jumaat hari ini , meninggalkan masjid tanpa menyumbang dan menghulurkan Infaq fi sabilillah .
Marilah kita tunaikan hak persaudaraan kita , sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah saw :

Maksudnya : Perumpamaan orang – orang beriman dalam kasih sayang mereka , hubungan naluri mereka dan persaudaraan mereka seperti satu jasad . Apabila satu anggota terasa sakit, maka seluruh anggota turut berjaga dan terasa sakit .

Wednesday, June 9, 2010

HAKIKAT CINTA MENURUT ISLAM

Cinta itu laksana pohon di dalam hati. Akarnya adalah ketundukan kepada kekasih yang dicintai, dahannya adalah mengetahuinya, rantingnya adalah ketakutan kepadanya, daun-daunnya adalah malu kepadanya, buahnnya adalah ketaatan kepadanya dan air yang menghidupinya adalah menyebut namanya. Jika di dalam cinta ada satu bahagian yang kosong bererti cinta itu berkurang.

Apabila Allah s.w.t. cinta kepada kita maka seluruh makhluk di langit dan di bumi akan mencintainya bertepatan dengan hadith dari Abu Hurairah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:

“Jika Allah s.w.t. mencintai seseorang hamba, maka Jibril berseru, “Sesungguhnya Allah s.w.t. mencintai Fulan, maka cintailah dia!” Maka para penghuni langit mencintainya, kemudian dijadikan orang-orang yang menyambutnya di muka bumi.”
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Dalam Sunan Abu Daud dari hadith Abu Dzar r.a., dia berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Amal yang paling utama ialah mencintai kerana Allah s.w.t. dan membenci kerana Allah s.w.t.”

Imam Ahmad berkata: “Kami diberitahu oleh Isma’il bin Yunus, dari Al-Hassan r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Demi Allah, Allah s.w.t. tidak akan mengazab kekasih-Nya, tetapi Dia telah mengujinya di dunia.”

Bagaimanakah yang dikatakan hakikat cinta itu?

Banyak mengingati pada yang dicintai, membicarakan dan menyebut namanya.

Apabila seseorang itu mencintai sesuatu atau seseorang, maka sudah tentu beliau kan sentiasa mengingatinya di hati atau menyebutnya dengan lidah. Oleh yang demikian, Allah s.w.t. memerintahkan hamba-hamba-Nya sgsr mengingati-Nya dalam apa keadaan sekalipun sebagaiman yang difirmankan oleh Allah s.w.t.:

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” [Al-Anfaal:45]

Tunduk pada perintah orang yang dicintainya dan mendahulukannya daripada kepentingan diri sendiri.

Dalam hal ini, orang yang mencintai itu ada tiga macam:

1. Orang yang mempunyai keinginan tertentu dari orang yang dicintainya.
2. Orang yang berkeinginan terhadap orang yang dicintainya.
3. Orang yang berkeinginan seperti keinginan orang yang dicintainya. Inilah yang merupakan tingkatan zuhud yang paling tinggi kerana dia mampu menghindari setiap keinginan yang bertentangan dengan orang yang dicintainya. Firman Allah s.w.t.:

“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
[A’li Imran:31]

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasul s.a.w. bersabda:

“Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang-orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud daripada dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Pada hal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah s.w.t. berfirman kepada mereka: Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu? Apakah kamu terlampau berani berbohong kepadaKu? Demi KebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri sehingga orang ‘alim (cendikiawan) pun akan menjadi bingung (dengan sebab tekanan fitnah itu)”
[Riwayat At-Tirmidzi]

Ibnu Abbas berkata: Allah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman agar tidak meredhai kemungkaran yang berlaku di tengah-tengah mereka. Apabila mereka mengakui kemungkaran itu, maka azab Allah akan menimpa mereka semua, baik yang melakukannya mahupun orang-orang yang baik.

Umar Ibn Abdul Aziz berkata: Bahawa sesungguhnya Allah tidak mengazab orang ramai dengan sebab perbuatan yang dilakukan oleh orang-oeang perseorangan. Tetapi kalau maksiat dilakukan terang-terangan sedangkan mereka (orang ramai) tidak mengingatkan, maka keseluruhan kaum itu berhak mendapat seksa.

"Sesungguhnya Allah telah memfardhukan pelbagai perkara wajib, maka janganlah kamu mengabaikannya, dan telah menetapkan had bagi beberapa keharusan, maka janganlah kamu melewatinya, dan juga telah mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah kamu mencerobihinya, dan juga telah mendiamkan hukum bagi sesuatu perkara, sebagai rahmat kemudahan buat kamu dan bukan kerana terlupa, maka janganlah kamu menyusahkan dirimu dengan mencari hukumannya"( Riwayat Ad-Dar Qutni, ; Ad-Dar Qutni : Sohih, An-Nawawi : Hasan )

Mencintai tempat dan rumah sang kekasih.

Di sinilah letaknya rahsia seseorang yang menggantungkan hatinya untuk sentiasa rindu dan cinta kepada Ka’abah dan Baitulahhilharam serta masjid-masjid sehinggakan dia rela berkorban harta dan meninggalkan orang tersayang serta kampung halamannya demi untuk meneruskan perjalanan menuju ke tempat yang paling dicintainya. Perjalanan yang berat pun akan terasa ringan dan menyenangkan.

Bukannya seperti kebanyakan daripada manusia zaman ini yang lebih cintakan harta benda daripada apa yang sepatutnya mereka cintai.

Daripada Tsauban r.a berkata: Rasul s.a.w. bersabda:

“Hampir tiba suatu masa dimana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka. Maka salah seorang sahabat bertanya: Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu? Nabi s.a.w. menjawab: Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama nuih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerund terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit “wahan”. Seorang sahabat bertanya: Apakah “wahan” itu hai Rasul s.a.w? Nabi s.a.w. menjawab: Cinta dunia dan takut mati” [Riwayat Abu Daud]

Mencintai apa yang dicintai sang kekasih.

Dengan mematuhi segala perintah Allah s.w.t. serta mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w.

“Wahai orang-orang yang beriman! masuklah kamu ke dalam ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata” [Al-Baqarah:208]

Berkorban untuk mendapatkan keredhaan sang kekasih

Keimanan seseorang muslim itu akan lengkap sekiranya dia mencintai Rasulullah s.a.w. dengan hakikat cinta yang sebenar. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tidak beriman seorang daripada kalian sehingga aku menjadi orang yang lebih dicintainya daripada (cintanya kepada) anak dan bapanya serta sekelian manusia”
[Riwayat Asy-Syaikhany, An-Nasaai, Ibnu Majah dan Ahmad]

Barangsiapa yang lebih mementingkan orang yang dicintai, maka beliau sanggup berkorban nyawa sekalipun demi untuk membuktikan kecintaannya itu kepada sang kekasih yang dicintainya. Oleh yang demikian, kedudukan iman seseorang masih belum dianggap mantap kecuali menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai orang yang paling mereka cintai, lebih besar dari cinta kepada diri mereka sendiri apalagi cinta kepada anak dan seterusnya keluarga dan harta benda. Firman Allah s.w.t.:

“Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri[1200] dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik[1201] kepada saudara-saudaramu (seagama). adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah)”

[1200] Maksudnya: orang-orang mukmin itu mencintai nabi mereka lebih dari mencintai diri mereka sendiri dalam segala urusan.
[1201] yang dimaksud dengan berbuat baik disini ialah berwasiat yang tidak lebih dari sepertiga harta.
[Al-Ahzab:6]

Cemburu kepada yang dicintai.

Orang yang mencintai Allah s.w.t. dan Rasul-Nya sentiasa cemburu hatinya apabila hak-hak Allah s.w.t. dan Rasul-Nya dilanggar dan diabaikan. Dari kecemburuan inilah timbulnya pelaksanaan amal makruf dan nahi mungkar. Oleh kerana itulah, Allah s.w.t. menjadikan jihad sebagai tanda cinta kepada-Nya. Firman Allah s.w.t.:

”Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah Lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui” [Al-Maaidah:54]

Menghindari hal-hal yang merenggangkan hubungan dengan orang yang dicintai dan membuatnya marah.

”Hai nabi, bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan ikutilah apa yang diwahyukan Tuhan kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan bertawakkallah kepada Allah. dan cukuplah Allah sebagai Pemelihara” [Al-Ahzab:1-3]

”Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu[106] mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal)”

[106] yang dimaksud dengan orang yang zalim di sini ialah orang-orang yang menyembah selain Allah. [Al-Baqarah:165]

“Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah” [Al-Maaidah:50]

“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)”
[Al-Baqarah:188]

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: aku mendengar Rasul s.a.w. bersabda:

“Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu. Sahabat bertanya: Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu? Nabi s.a.w. menjawab: Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasut-menghasut sehingga jadi zalim menzalimi”
[Riwayat Al-Hakim]



[Dipetik dari buku Cinta dan Rindu oleh Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah / Al-Hikam oleh Syeikh Ibn Ata'illah Al-Sakandari]