Sunday, November 28, 2010

GeLomBAnG KeADiLaN...


kan melangkah kaki dengan pasti,
menerobos segala onak duri,
generasi baru yang telah dinanti,
tak takut dicaci tak gentar mati...


bagai gelombang terus menerjang,
tuk tumbangkan segala kezaliman,
dengan tulus ikhlas, untuk keadilan,
hingga pertiwi capai sejahtera...


takkan surut walau selangkah,
takkan henti walau sejenak,
cita kami hidup mulia,
atau syahid mendapat syurga...



Monday, November 22, 2010

MaLaM PerTaMa...

Kita pasti dirisik..
Pertunangan sejak azali..
Di hujung hidup nanti..

Berlangsungnya perkahwinanmu dengan
maut..
Hantarannya. .sakit dan nazak..
Tamu bertandang menghadiahkan esak
tangis..
Pengantin dimandikan..

Dipakaikan baju cantik putih..
Wangian gaharu dan cendana..
Keranda jadi pelaminan..
Pengantin bersanding sendirian..

Di arak keliling kampung..
Berkompangkan azan dan kalimah kudus..
Akad nikahnya bacaan talkin..
Berwalikan liang lahat..

Saksi pula nisan-nisan. .
Siraman air mawar..
Keluarga terdekat menepung tawar..
Tiba masa pengantin..
Menunggu sendirian..

Malam pertama bersama KEKASIH..
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan Dia menuntut janji..
Sucikah kita tatkala berpadu..

Pernahkah taubat sepanjang hayat..
Atau terkubur bersama dosa-dosa...
Dan Dia Kekasih itu..
Menetapkanmu ke syurga..
Atau melemparkan dirimu ke neraka..

Bagaimana? Terasa hendak
menjadi 'pengantin' tersebut? Marilah
bersama
muhasabah diri. Kita hanya insan,
mudah terleka dek godaan syaitan...
Wallahualam

Sunday, November 21, 2010

Di ManA KiTa?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah sehingga saat ini kita masih dikurniakan & dikekalkan dengan segala bentuk nikmat kurniaan yang tak terhingga nilainya. Kita masih bergelar seorang Islam & beriman, itulah sebesar-besar nikmat yang teramat tinggi nilainya, mungkin sebahagian daripada kita sudah ditarik kembali nikmat itu dgn. erti kata yang lain menjadi murtad, nau’zubillahiminzalik…

Selawat serta salam buat junjungan besar Rasul s.a.w penghulu segala nabi & penutup segala rasul, buat keluarga baginda, dan para sahabat r.a.

Teramat luas kurniaan Allah pada hamba-hambaNya yang kadang kala tidak mensyukuri nikmat pemberianNya. Teramat besar pengorbanan Rasul s.a.w dan para sahabat dlm. mmperjuangkan Islam sehingga sampai kpd. kita hari ini nikmat Islam yg teramat tinggi nilainya itu. Namun masih ramai yg tidak menyedarinya hatta diuji dgn. pelbagai ujian dan dugaan.

Adakah kita nak membiarkan keadaan ini berterusan? Di mana manusia yg katanya mempunyai fahaman Islam? Di mana insan yg hendak memperjuangkan kebenaran kalimah-kalimahNya? Di mana khalifah yg bertanggungjawab menyampaikan kebenaran agama? Di mana jundullah yg ingin mengebarkan kembali bendera kemenangan Islam di persada dunia?

Sedarlah sahabat-sahabat toggak kekuatan agama!!! Terlampau ramai umat di luar sana yang dahagakan bantuan & pertolongan dari kita. Tapi jangan dilupa, orang terdekat juga adalah matlamat utama. Betapa ramai insan yang berusaha membantu masyarakat tetapi tergadai keluarga dan masyarakat di sekeliling yang dekat. Perlu dilihat keadaan umat yg semakin parah menyengat, tapi orang terdekat juga perlu diingat.

Teringat ana akan keluarga dan kampung halaman. Jika hari ini ana & sahabat-sahabat ditarbiyah di bumi yg penuh ke’izzahan ini dgn. tenang, mcammana agaknya mreka di sana jalani kehidupan. Bimbang sangat bila tengok surau di kawasan perumahan ana hanya dikunjungi segelintir kecil masyarat, tu pon yg dah berusia. Malngnya ana ada terdengar cerita, dalam kalangan pengunjung surau tu pon masih ada yg tak puas hati dgn imam, mengumpat sesama ahli jemaah, tak dapat terima teguran & ada jugak yg tak beri komitmen pada ustaz ketika mengajar. Sahabat-sahabat & adik-adik seangkatan ana di sekolah rendah pon entah macam-macam jadinya, sampai kita sendiri takut bila tengok. Takkan nak didiamkn saja masalah ni? Sedangkn kanak-kanak di usia yg muda sudah pandai terlibat dgn hal-hal berunsur lucah, macammana jadinya nanti bila dah remaja? dah dewasa bagaimna pulak rupanya? Ini masalah umat yang terdekat. Kalau masyarakat di luar nak kita bantu, takkan yg sebumbung, dan sepermainan nak kita diamkan? Tapi dari mana nak dimulakan!!!

BESAR TANGGUNGJAWAB KITA SEBENARNYA!

Sama-sama kita berfikir buat seketika…di mana kita di saat umat memerlukan???

Saturday, November 20, 2010

PANGGILAN RABBUL 'IZZATI...

Ibu berkata... * Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup*

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'

Ibu tersenyum. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.

1) 'Panggilan pertama adalah Adzan, ujar Ibu.

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.

Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpaku.... . .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah.......

Ibu melanjutkan,

2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata akan pergi, ada yang memang merencanakan dan terkabul.

Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua.

Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.

Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanallah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ...Alhamdulillah...

3) 'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu , manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..

Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah surga adalah balasannya.. ...'

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda: *Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

' Pertama, orang yang meninggalkan sholat

Kedua, orang yang tidak mau keluarkan zakat.

Ketiga, orang yang durhaka kepada ibu dan bapaknya.

Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima, orang yang suka minum arak.

wallahua'lam...

Saturday, November 13, 2010

KEIMANAN ADALAH PAKSI…





Alhamdulillah…berbunga-bunga rasanya hati ni bila tengok kak naqibah yang disayangi senyum & gembira dengan kehadiran semua adik-adik oasis(usrah). Terima kasih adik-adik yang ‘along’ sayang sebab sudi hadir untuk perjumpaan oasis kali ni. Akhirnya, buat julung-julung kali dapat jugak kita berkumpul tanpa tercicir sorang pon. Mudah-mudahan untuk perjumpaan seterusnya kita dapat berkumpul sama-sama lagi, insya Allah. Sebelum perjumpaan hari ni, memang banyak dugaan & ujiannya. ‘Kita(manusia) hanya merancang, Allah juga merancang & sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang’. Memang ‘along’ yakin sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya,dan hari ni sedikit sebanyak ‘along’ dah nampak kemanisan di sebalik ujian tu. Memang manis apabila setiap ujian disertakan dengan kesabaran. Terima kasih pada-Mu, YA RABBUL ‘IZZATI.

“…Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”

(Al-Baqarah: Ayat 214)

Semoga ukhwah yang terbina ini sentiasa terpatri & terikat di hati persis untaian tasbih yang ada awal tapi tiada penghujungnya, dibentuk untuk mengingati-Nya, dicantum kerana cinta-Nya, diratib semata-mata kerana redha-Nya.

“Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah)bermusuhan,lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurnia-Nya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk.”(Ali‘Imran:103)



Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

Friday, November 12, 2010

“Demi Dzat yang diriku ada ditangan-Nya,

tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-Nya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya…”

(Hadis Riwayat Muslim)

couple...HARAM???

video

Thursday, November 11, 2010

COUPLE???


Wahai sahabat-sahabat seagamaku yang benar-benar dicintai kerana Allah…terlampau banyak saudara-saudara kita yang telah mengotorkan percintaan yang asalnya suci (fitrah) dengan nista dan dosa. Ramai yang lebih memilih jalan yang kotor berbanding suci, ramai yang memilih untuk mengharamkan hubungan daripada menghalalkannya secara sah. Kenapa couple dijadikan pilihan, bukan hubungan yang berlandaskan syariat dijadikan panduan?

Suka di sini untuk ana berkongsi bersama sahabat-sahabat pengibar panji-panji Islam yang dibanggakan. Allah berfirman dalam kalam suci-NYA, “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji , & suatu jalan yang buruk.” Al-Isra’:32
Menghampiri zina sudah tergolong dalam larangan Allah yang mutlak iaitu membawa kepada hokum haram inikan pula jika kita benar-benar terjerumus dalam lembah perzinaan ini. Kenapa ana kata begitu???

Drp. Abu Hurairah R.A dari Rasulullah S.A.W . sabdanya: “ nasib anak adam mengenai zina telah ditetapkan, tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang, dua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya berkata, tangan zinanya memukul, kaki zinanya melangkah, hati zinanya ingin & rindu, sedangkan faraj(kemaluan) hanya mengikuti atau tidak.”
Ketika bercouple mustahil bagi pasangan tersebut tidak melakukan perbuatan zina, sekurang-kurangnya sekecil-kecil zina dari pandangan manusia, zina hati. Mustahil orang yang sedang bercinta & bercouple tak merindui satu sama lain sama ada berdekatan ataupun berjauhan.

Perlakuan ini bukan lagi istilah ‘menghampiri zina’ malah telah jatuh dlm. perlakuan zina iaitu zina hati (merindui).. Jadi telah terjerumuslah pasangan tersebut dalam perbuatan yang terlarang lagi HARAM… Sedangkan menghampiri zina sudah dilarang(haram) inikan pula apabila terjerumus dalam perbuatan zina tersebut semakin bergandalah keharamannya.

Mungkin ini bagi pasangan yang zinanya melalui hati tak termasuk lagi dengan pasangan-pasangan lain yang mungkin zinanya melalui mata, tangan, kaki, faraj dan sebagainya. Kemungkinan besar dalam masa bercouple atau berjumpa, keinginan utk. melakukan perbuatan-perbuatan sumbang dengan menggunakan nikmat pancaindera yang dikurniakan Allah tak dapat dielakkan sehingga dapat kita lihat sekarang permasalahan remaja yang mengandung di luar nikah semakin meningkat jumlahnya dari hari ke hari.

Setiap suruhan dan larangan Allah pasti ada hikmahnya, ini merupakan salah satu hikmah yang dapat kita lihat iaitu dengan menjauhi couple dapat mengelakkan daripada perbuatan-perbuatan buruk yang mampu merosakkan diri sendiri dan masyarakat sekelilingnya.

Ayuh pejuang-pejuang agama Allah, janganlah bazirkan masa dan kehidupan yang sementara dengan perkara-perkara yang sudah kita pasti keharamannya. Jangan biarkan Islam terus terkorban dan dihina sedangkan kita tidak menjalankan amanah dan tanggungjawab kita padanya.
Janganlah biarkan diri kita tergolong dalam golongan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah…

WALLAHUA’LAMU BISSAWAB…