Saturday, July 30, 2011

RinDu RaMadHaN...^_^

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa..QS Al Baqarah : 183

(yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan , maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. QS. Al. Baqarah : 184

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. Qs. Al. Baqarah : 185

Assalamualaikum buat smua sahabat2 seagama yang bakal menyambut Ramadhan Kareem dlm jangka masa yang begitu hampir sekali...!!! ^_^ Rasa berbunga2 hati ni rindukan bulan yang mulia anugerah Allah buat Umat Muhamad s.a.w ni...apa persediaan yang kita dah buat ye??? adakah lebih kita tumpukan diri kita untuk menghadapi 'Madrasah Ramadhan' dengan sesungguhnya atau pun lebih tumpukan pada persiapan raya? Begitu la saban hari, saban tahun, saban dekad & abad... umat lebih tumpukan pada kebahagiaan dan kegembiraan yang dapat dilihat oleh mata kasar... kalau keluar ke bandar2 boleh tengok ramai yang dah beli baju raya, bahan2 untuk kuih raya, langsir baru & macam2 lagi lah...Ramadhan x menjelma lgi kan??? raya dah terasa? kadang2 lawak jugak kalau difikirkan kerenah manusia yang pelbagai ni, macam2 ragamnya...^_^ tapi, bagaimana rasa bahagianya hati untuk sambut Ramadhan akan datang, telah menusuk ke kalbu kita? hrm... teringat Ramadhan lepas di bumi tarbiyah...Rindunya Ya Allah...macna sambutan Ramadhan terakhir di 'Bumi Tercinta' kali ni buat kami pelajar tahun akhir APIUM bersama adk2 yang disayangi kerana Allah ni..??? Insya Allah semoga tersemat indah hasil 'Tarbiyah Ramadhan' dalam hati ni hingga boleh diistiqamahkan hingga ke KL nanti & paling penting dalam kehidupan seharian..biiznillah



SALAM RAMADHAN KAREEM...

1 comment:

syeraho said...

best! ^^ ramadhan kareem