Saturday, March 10, 2012

Adakah ini yang Terakhir?

Gerimis pagi membasahi Bumi Tarbiah Nilam Puri dengan sayunya…tertanya aku pada diri, adakah ini gerimis terakhir mengiringi perpisahan kami dari bumi yang penuh barakah ini? Mungkinkah juga kali terakhir untuk aku melihat sang merpati putih menyembangkan sayapnya menghirup udara di padang bertentangan bilik setiap pagi.? Adakah jendela rumah yang sering aku perhatikan tertutup dari tingkap bilik ini akan terbuka tatkala aku melangkah keluar dari sini? Adakah boleh aku merasai dinginnya angin malam dan cantiknya warna kilauan lampu kenderaan dari jalan raya tatkala malam yang gelapnya pekat bertandang? Setiap pagi mataku disegarkan dek merpati yang mesra di angin lalu beterbangan bersama rakan-rakannya yang lain, kehijauan pohon-pohon yang menenangkan hati & mata tatkala dahagakan ketenangan. Terlalu tenang ditemani alam sekitar yang aman & damai… mungkinkah akan dapat dirasai lagi suasana ini? Ermmm…mungkin jauh panggang dari api jika dibandingkan kampus UM,KL dengan UM,NP. Walau apa pun kaki ini tetap kena melangkah keluar dari bumi yang penuh rahmat ini untuk berhijrah ke bumi yang lain bagi mencari ilmu sebagai bekalan hidup di dunia serta menjadi petunjuk ke landasan yang lurus menuju alam yang kekal abadi kelak, insya Allah.

Terpandang aku pada kalender di laptop ini, sudah 11 Mac, tak lama lagi umurku akan mencecah 20 tahun, terasa seperti semalam aku baru berlari-lari anak di kampung halaman bersama kakak & adikku, baru berapa hari yang lalu aku terjatuh dari basikal & menangis dalam cubaan yang berkali-kali itu, baru berapa saat aku bergelar remaja yang cuba memahami diri sendiri, baru saje berapa ketika aku menjejakkan kakiku di bumi yang berkah, Bumi Serambi Mekah ni… tapi hari ini, masih berbaki hanya 3 hingga 4 hari saja lagi untuk menetap di sini.

Terimbau kembali hayatku selama 20 tahun dihabiskan di atas muka bumi yang fana’ ini, terasa seperti banyak masa disia-siakan, banyak dosa dilakukan, banyak amanah tak ditunaikan & banyak lagi yang masih aku terhutang…. Adakah boleh untuk aku baiki kehidupan akan datang? Bolehkah aku merubah graf kehidupan dalam azam aku untuk kehidupan di usia 20 tahun yang akan menjelang? Bolehkah aku mencipta jalan kehidupan yang lebih bermakna untuk dilalui? Tapi adakah tempoh hayatku akan mencecah lagi 20 tahun akan datang? Atau 10 tahun? Atau 5 tahun? Atau besok? Atau hari ni? Atau bila-bila saja, tapi adakah tempoh kehidupan akan datang mampu menebus segala kekurangan dalam langkauan masa yang lalu? Ermmm..menyesalnya…!!!

Tapi azam tetap kena pasak! Usaha tetap kena terus bertindak! Insya Allah, Allah pasti bantu pada hamba-hamba yang berkehendak..! bantu aku Ya Allah, untuk harungi kehidupan dalam masa-masa yang mendatang…semoga lindunganMu sentiasa bersama kami walau di mana pon kaki ini menjejak, walau bagaimnapun diri ini berpasak, semoga Engakaulah menjadi petunjuk ke arah keredhaan yang abadi, kasih yang suci telus dari syurgawi..insya Allah……… salam muhasabah bersama.

Mari sama-sama berusaha ke arah soleh/solehah yang diberkati…insya Allah. Salam awal 20-an!!


1 comment:

INTAN NADZIRAH said...

saya tak nak ucap semalat tinggal sebab saya yakin kita akan jumpa lagi :') insyaAllah.

doakan kami kak sob kat sini...PASTI akan merindui kak sob.terima kasih kak sob atas segala usaha membawa sy ke arah mengenal erti perjuangan.tiada apa yang lebih berharga dr itu :')

uhibbuki fillah kak sob.i really mean it :)