Tuesday, March 27, 2012

'DIA' hilang lagi...

Aliran deras air sungai terus-terusan mengalir tanda berzikir memuji Sang Pencipta. Wajah Balqis meredup sayu memandang keluar jendela merenung kehidupannya yang tak ubah ibarat permainan catur. Tatkala kita hampir menang tanpa diduga kekalahan mendatang. Tanpa diundang dugaan bertandang. Masih teringat Balqis dalam pertandingan chessnya yang lepas.

“checkmate..!” sergahan kuat Amina ketika Balqis ligat memikirkan strategi untuk menjatuhkan lawannya itu semalam masih terngiang-ngiang di cuping telinganya.

“Akhirnya kalah jugak kau di tangan aku ye..?, ye laa… bukan senang nak menjatuhkan jaguh kebangsaan macam kau nie,” usikan Amina dibalas dengan kuntuman senyuman yang terpaksa dilirik-lirik pahit..fikirannya berputar-putar dan hatinya seakan-akan tidak tenteram dengan kekalahan tersebut. Mahu tidaknya, Balqis yang terkenal dengan kehebatannya bermain chess dikalahkan oleh sahabat baiknya yang baru setahun jagung mengenali dunia chess.

“aku rasa dah habis baik aku punya percaturan askar-askar dan buah-buah chess aku yang lain, macam mana boleh kalah pulak kali ni?, nak kata Amina tu pandai, tak jugak. Ye lah, aku yang mengajar die selama ni…ermmm…” detus hatinya yang sedari semalam tidak henti-henti mempertikaikan kekalahannya itu.

“syuuuu,” sapaan lembut angin malam menghinggap ke wajahnya yang mulus. Lamunannya terhenti, tiba-tiba Balqis teringat akan ibunya lantas mengatur langkah menuju ke ruangan bilik ibunya yang tidak jauh dari dapur.

Dikuak daun pintu bilik ibunya yang sedari tadi tertutup rapi. Tiba-tiba hatinya berasa sayu melihat kelibat ibunya bertelekung menunaikan solat sunat di malam hari.

“Nape tiba-tiba rasa semacam je nie?,” bisik hati kecilnya.

Kakinya beralih langkah ke tandas untuk mengambil wuduk sebelum tidur.

Sekembalinya ke kamar peraduan, Balqis menumbangkan badannya yang keletihan di atas katil bujang di sudut biliknya.

Dalam keadaan yang menghampiri separa alam sedar itu, Balqis teringat pesan kakaknya, “ dalam setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya, belajarnya memandang setiap perkara dengan kaca mata tarbiah dan pemikiran yang positif.”

Pemikirannya kembali memuhasabah apakah tarbiyah Allah untuk dirinya atas kekalahan yang tak dijangka itu.. Hampir terlelap matanya yang kuyu itu. Akhirnya terdetik di benak fikirannya “ya,mungkin ini teguran Allah…selama ini kemenangan yang berturut-turut dalam pertandingan chess telah menimbulkan riak di hati, menjadikan aku yakin kemenangan itu adalah hasil kehebatan aku sendiri bukan bantuan dariNya,sedangkan dulu masih teringat saat aku terkontang-kanting mempelajari chess. Allah lah yang membekalkan kekuatan dan kesabaran untuk terus-menerus menguasainya begitulah kehidupan yang sekadar pinjaman, Dia pinjamkan semuanya untuk sementara dan akan mengambil kembali di saat Dia kehendaki dan sesungguhnya Dialah pemilik setiap sesuatu.

SAAT ALLAH TIADA DI HATI,

JIWA SEPI INGIN DIMENGERTI,

HATI MERINTIH TIDAK TERPERI,

TANDA HAMBA LEMAH SEKALI



1 comment:

al faqeerah said...

best!